ZÁSADY HOSPODÁRENIA S FINANČNÝMI PROSTRIEDKAMI OBCE DECHTICE

Poradové číslo vnútorného predpisu 1/2019
Obecné zastupiteľstvo obce Dechtice na základe § 9 zákona SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov v nadväznosti na zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy v znení neskorších predpisov a zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy v znení neskorších predpisov vydáva tieto Zásady hospodárenia s finančnými prostriedkami obce Dechtice (ďalej len „Zásady“).
Časť I. — Úvodné ustanovenia
§ 1 Účel
Tieto zásady upravujú:
- Rozpočtový proces obce Dechtice (ďalej len „obec“).
Časť II. — Rozpočtový proces
§ 2 — Rozpočtový harmonogram
- Rozpočtový proces sa riadi záväzným rozpočtovým harmonogramom, ktorý určuje starosta obce.
- Za vypracovanie rozpočtového harmonogramu, jeho každoročnú aktualizáciu a zverejnenie na úradnej tabuli zodpovedá ekonomický úsek obecného úradu – ekonómka.
§ 3 — Subjekty rozpočtového procesu
- Na rozpočtovom procese sa podieľajú jednotlivé subjekty v rozsahu uvedenom v týchto Zásadách a v rozpočtovom harmonograme, a to:
- rozpočtová organizácie obce ak sú zriadené
- príspevková organizácia obce ak sú zriadené
- obecný úrad
- komisie obecného zastupiteľstva ak sú zriadené
- starosta obce
- obecné zastupiteľstvo
- hlavný kontrolór obce
- Rozpočtová /príspevková organizácia (ak sú zriadené) — najmä:
- predkladá obci rozpočtové požiadavky a požiadavky na zmenu rozpočtu,
- predkladá obci podklady potrebné pre vypracovanie záverečného účtu
- predkladá v zákonom stanovených termínoch údaje potrebné k zverejňovaniu v rozpočtovom informačnom systéme RIS.SAM v termínoch podľa § 10 týchto zásad.
- Obecný úrad zabezpečuje organizačné a administratívne úkony súvisiace s rozpočtovým procesom, najmä:
- zabezpečuje odborné podklady potrebné na správne a úplné spracovanie návrhu rozpočtu obce a návrhu na zmenu rozpočtu obce,
- sústreďuje a spracúva rozpočtové požiadavky a požiadavky na zmenu rozpočtu od fyzických a právnických osôb a subjektov rozpočtového procesu podľa týchto zásad,
- vyhodnocuje výsledky hospodárenia za uplynulé obdobie,
- spracúva záverečný účet obce,
- na požiadanie obecného zastupiteľstva spracováva jednotlivé podkladové materiály, rozbory a pod.,
- zabezpečuje spracovávanie podkladov a výkazníctvo vo vzťahu k príslušným orgánom v súlade s osobitnou právnou úpravou,
- vedie účtovníctvo o stave a pohybe majetku obce, o príjmoch a výdavkoch a o finančných vzťahoch k štátnemu rozpočtu podľa zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov a podľa rozpočtovej klasifikácie platnej v zmysle osobitných predpisov,
- v rámci obecného úradu zabezpečuje ekonomický úsek – ekonómka počas rozpočtového procesu poradenstvo všetkým subjektom rozpočtového procesu.
- Finančná komisia obecného zastupiteľstva ak je zriadená najmä:
- vyjadruje sa k návrhu rozpočtu obce, k návrhom na zmeny rozpočtu, k čerpaniu rozpočtu a záverečnému účtu obce a organizácií zriadených obcou,
- k žiadostiam o poskytnutie dotácie z rozpočtu obce
- Starosta obce najmä:
- riadi rozpočtový proces,
- predkladá návrh rozpočtu na rokovanie obecnému zastupiteľstvu,
- predkladá návrh na zmenu rozpočtu na rokovanie obecnému zastupiteľstvu,
- predkladá návrh záverečného účtu na rokovanie obecnému zastupiteľstvu.
- Obecné zastupiteľstvo najmä:
- schvaľuje rozpočet obce na príslušný rozpočtový rok, zmeny rozpočtu a použitie rezervného fondu,
- kontroluje finančné plnenie rozpočtu obce,
- schvaľuje záverečný účet obce, rozhoduje o použití mimorozpočtových peňažných fondov, o použití prebytku rozpočtového hospodárenia a o spôsobe úhrady schodku rozpočtového hospodárenia,
- rozhoduje o prijatí úveru alebo pôžičky,
- schvaľuje a rozhoduje o združovaní prostriedkov obce.
- Hlavný kontrolór obce najmä:
- vypracováva odborné stanovisko k návrhu rozpočtu,
- vypracováva odborné stanovisko k návrhu záverečnému účtu,
- kontroluje hospodárenie s finančnými prostriedkami obce a hospodárenie s prostriedkami poskytnutými rozpočtovým a príspevkovým organizáciám ak sú zriadené,
- kontroluje finančné plnenie rozpočtu,
- kontroluje právnické osoby, v ktorých má obec majetkovú účasť, a iné osoby, ktoré nakladajú s majetkom obce alebo ktorým bol majetok obce prenechaný na užívanie, a to v rozsahu dotýkajúcom sa tohto majetku a kontroluje osoby, ktorým boli poskytnuté z rozpočtu obce účelové dotácie alebo návratné finančné výpomoci, či nenávratné finančné výpomoci podľa osobitného predpisu10) v rozsahu nakladania s týmito prostriedkami.
Časť III. — Zostavovanie a schvaľovanie rozpočtu
§ 4 — Zostavovanie rozpočtu
- Práce na zostavení návrhu rozpočtu obce riadi a koordinuje starosta obce prostredníctvom ekonomického úseku obecného úradu – ekonómky obce.
- Ekonomický úsek obecného úradu – ekonómka, zostavuje návrh rozpočtu obce v súčinnosti s jednotlivými subjektmi rozpočtového procesu podľa rozpočtového harmonogramu, ktoré sú povinné predkladať rozpočtové požiadavky v stanovenej forme a lehotách podľa rozpočtového harmonogramu.
- Pri zostavovaní a schvaľovaní návrhu rozpočtu obce je obec povinná prednostne zabezpečiť krytie všetkých záväzkov, ktoré pre neho vyplývajú z plnenia povinnosti ustanovených osobitnými predpismi.
- Zostavený návrh rozpočtu obce prerokuje zamestnanec ekonomického úseku – ekonómka so starostom obce.
§ 5 — Schvaľovanie rozpočtu
- Starosta obce predkladá ním odsúhlasený návrh rozpočtu obce na schválenie obecnému zastupiteľstvu.
- Pri schvaľovaní rozpočtu musia všetky dodatočne uplatnené poslanecké návrhy obsahovať informáciu o zdroji na krytie výdavkov týchto návrhov.
Časť IV. — Zmena rozpočtu
§ 6 — Zmena rozpočtu a rozpočtové opatrenia
- Ekonomický úsek obecného úradu – ekonómka vedie operatívnu evidenciu o všetkých vykonaných rozpočtových opatreniach v priebehu roka.
- Práce na zostavení návrhu zmeny rozpočtu obce riadi a koordinuje starosta obce prostredníctvom ekonomického úseku obecného úradu – ekonómky obce.
- Ekonomický úsek – ekonómka zostavuje návrh na zmenu rozpočtu obce v súčinnosti s jednotlivými subjektmi rozpočtového procesu podľa rozpočtového harmonogramu, ktoré sú povinné predkladať ekonomickému úseku- ekonómke požiadavky na zmenu rozpočtu v stanovenej forme a lehotách podľa rozpočtového harmonogramu.
- Pri zostavovaní a schvaľovaní návrhu na zmenu rozpočtu obce je obec povinná prednostne zabezpečiť krytie všetkých záväzkov, ktoré pre neho vyplývajú z plnenia povinnosti ustanovených osobitnými predpismi.
- Zostavený návrh na zmenu rozpočtu obce prerokuje pracovník ekonomického úseku-ekonómka s finančnou komisiou obecného zastupiteľstva, ak je zriadená, a starostom obce.
§ 7. — Schvaľovanie zmeny rozpočtu obecným zastupiteľstvom
- Starosta obce predkladá návrh na zmenu rozpočtu obce na schválenie obecnému zastupiteľstvu.
- Pri schvaľovaní zmeny rozpočtu obce musia všetky dodatočne uplatnené poslanecké návrhy obsahovať informáciu o zdroji na krytie výdavkov týchto návrhov.
- Vykonané zmeny rozpočtu nesmú narušiť vyrovnanosť bežného rozpočtu.
§ 8. — Schvaľovanie zmeny rozpočtu starostom
- Starosta obce je oprávnený vykonať rozpočtové opatrenia obce nasledovne:
- povolené prekročenie výdavkov pri dosiahnutí vyšších príjmov obce do sumy 5 000 € štvrťročne
- presun finančných prostriedkov v rámci schváleného rozpočtu obce, pričom sa nemenia celkové príjmy a výdavky do výšky 5 000 € štvrťročne
- viazanie rozpočtových výdavkov do výšky 5 000 € štvrťročne
- Starosta obce je oprávnený vykonať rozpočtové opatrenia rozpočtovej organizácie / príspevkovej organizácie aj je zriadená nasledovne :
- povolené prekročenie výdavkov pri dosiahnutí vyšších príjmov rozpočtovej organizácie / príspevkovej organizácie do sumy 2.000,00 € štvrťročne
- presun finančných prostriedkov v rámci schváleného rozpočtu obce, pričom sa nemenia celkové príjmy a výdavky do výšky 2.000,00 € štvrťročne
- viazanie rozpočtových výdavkov do výšky 2.000,00 € štvrťročne.
Časť V. — Zodpovednosť za hospodárenie a monitorovanie rozpočtového hospodárenia
§9. — Zodpovednosť za hospodárenie
- Za hospodárne, efektívne a účinné využívanie rozpočtových prostriedkov obce zodpovedá starosta obce.
- Za hospodárenie s rozpočtovými prostriedkami v rámci zabezpečenia samosprávnych funkcií obce a preneseného výkonu štátnej správy v rozsahu im zverenej pôsobnosti podľa Organizačného poriadku obce zodpovedajú:
- starosta obce,
- štatutárny zástupca rozpočtovej organizácie / príspevkovej organizácie ak je zriadená.
§ 10. — Programové hospodárenie
- Obecné zastupiteľstvo Dechtice rozhodlo o neuplatňovaní programov obce v zmysle § 4 odsek 5 zákona 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v platnom zmení.
Časť VI. — Záverečný účet
§ 11 — Zostavovanie záverečného účtu
- Práce na zostavení návrhu záverečného účtu obce riadi a koordinuje starosta obce prostredníctvom ekonomického úseku obecného úradu – ekonómky obce.
- Ekonomický úsek obecného úradu – ekonómka zostavuje návrh záverečného účtu obce v súčinnosti s jednotlivými subjektmi rozpočtového procesu podľa rozpočtového harmonogramu, ktoré sú povinné predkladať podklady v stanovenej forme a lehotách podľa rozpočtového harmonogramu, ktoré vychádzajú z nimi realizovaného hodnotenia.
- Zostavený návrh záverečného účtu obce prerokuje pracovníčka ekonomického úseku obecného úradu – ekonómka so starostom.
§ 12 — Schvaľovanie záverečného účtu
- Starosta obce predkladá ním odsúhlasený návrh záverečného účtu obce na schválenie obecnému zastupiteľstvu, a to najneskôr do šiestich mesiacov po uplynutí rozpočtového roka.
Časť VII. — Záverečné ustanovenia
§ 13.
- Zmeny a doplnky týchto Zásad schvaľuje obecné zastupiteľstvo obce Dechtice.
- Na týchto Zásadách sa uznieslo obecné zastupiteľstvo v Dechticiach dňa 18.02.2019 uznesenímOZ č. 37/2019.
- Prijatím týchto Zásad sa ruší VZN č. 5/2014 o zásadách hospodárenia s finančnými prostriedkami obce Dechtice zo dňa 5.12.2014. Návrh na zrušenie VZN č. 5/2014 bolo zverejnené na úradných tabuliach v obci 04.02.2019.
- Zásady nadobúdajú účinnosť 19.02.2019
V Dechticiach, 11.02.2019
PhDr. Karol Zachar v. r.
starosta obce